dinsdag 14 januari 2014

Een muziekloze run

Mijn eigen evaring
Op mijn planning stond gisteren om circa 15 km te gaan hardlopen. Door de week had ik wat kortere afstanden gedaan van ongeveer 5 km en ik vond het tijd om wat langer te gaan lopen.
Niet alleen de run stond op de planning, maar ook een hoop huishoudelijke klussen thuis.
Deze had ik eerst afgerond en direct na het dweilen van de vloer, zou ik vertrekken.
Ideaal: de vloer kan drogen terwijl ik weg ben.  Mijn sportwatch, telefoon en sleutels had ik al bij de deur klaar liggen. Ik had mezelf al in de sportkleding gehesen zodat ik direct kon vertrekken als de gang gedweild had. Zo, alles mee nemen, en de deur dicht. Nog even wat warming-up oefeningen en rennen maar!

Ik groette de buurman vriendelijk en had tot het eind van de straat nog niets door. Toen ik de hoek afsloeg viel het mij ineens op hoe rustig het was.... "Geen muziek meegenomen".
Even twijfelde ik nog om terug te gaan, maar ik besloot om de run eens af te maken zonder mijn vertrouwde muziek.
In mijzelf neuriede ik wat songs en rende verder.
Door het rennen zonder muziek werd ik veel bewuster van mijn eigen lichaam. Het was vreemd om mijn eigen ademhaling ineens zo hard te horen. Ook vielen kleine spierpijntjes ineens veel meer op, evenals het feit dat mijn blaas na een aantal kilometers behoorlijk vol leek te raken.
Ook ben was ik, mijzelf ineens veel bewuster van de omgeving. Geluiden van een bouwbedrijf waar ik langs rende, die ik normaal nooit hoorde, het verkeer wat passeerde en wat paarden die aan het hinniken in de wei waren. Dat had zeker zo z'n charme.
Een jongetje op een fiets groette mij, terwijl ik nauwelijks zijn mond zag bewegen. Als ik nu met muziek op had gelopen, had ik niet door gehad dat hij wat tegen mij zei.
Wat wel een stuk lastiger was om in de "runningflow" te raken. Ik was eerder afgeleid en geneigd om eerder te wandelen. Dit ervoer ik als nadeel van het lopen zonder muziek.


Onderzoek
Naar het onderwerp: "Sporten met muziek" is zelfs onderzoek gedaan. Costas Karageorghis heeft aan de Brunel Universiteit in Londen het onderzoek uitgevoerd. Hij liet studenten trainen met op maat gekozen muziek. Hun prestaties verbeterde tot zelfs 20%.
Muziek heeft invloed op de hersenen. Het lijdt af van de vermoeidheid en pijntjes. Verder verbeterd het concentratievermogen, waardoor je langer door kunt gaan.
Wel is het afhankelijk van het soort muziek wat geluisterd wordt. Vlotte, opzwepende muziek heeft bij sporten een beter effect dan trage muziek.

Misschien dat het mijn volgende uitdaging maar moet worden om op Mozart te gaan rennen.
Wat ook sommige hardlopers doen, is een verhaal luisteren terwijl ze rennen. Dit is ook iets wat ik nog nooit gedaan heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten