vrijdag 17 januari 2014

De Runnershigh



"De twee  moeilijkste dingen aan hardlopen is: om te starten aan je run en het stoppen met je run, zodra je de runnershigh ervaren hebt."

Deze uitspraak bedacht ik ineens, toen ik aan het rennen was op een late en koude avond, na een lange werkdag. Voordat ik begon aan de run had ik dankzij het koude weer weinig zin om te gaan. Toen ik eenmaal aan het rennen was en rond de 4 km zat, wilde ik mijn rondje steeds groter maken. Het stoppen was ineens zo moeilijk, doordat ik een gevoel van geluk en vrijheid aan het ervaren was en intens van de muziek aan het genieten was.
De zogenaamde "Runnershigh". 

Wat gebeurt er in je lichaam tijdens de "Runnershigh"?
Tijdens zware lichamelijke inspanning (zoals bij een duurloop), produceert je lichaam endorfine-achtige stoffen. Endorfine werkt pijnstillend, verminderd vermoeidheid en veroorzaken een gevoel van geluk en euforie. Door deze eigenschappen is endorfine betrokken bij het beloningssysteem in de hersenen.
Het beloningssysteem is vanuit de menselijke evolutie te verklaren. Lichamelijke inspanning was nodig voor het vinden  van voedsel of voor het jagen op dieren. Zo is ook het pijnstillende en het verminderende gevoel van vermoeidheid erg handig om geconcentreerd te blijven tijdens het voedsel verzamelen of de jacht. 


Wanneer kun je de Runnershigh gaan verwachten?
Veel beginners merken nog niets van de runnershigh. Om deze te kunnen ervaren zul je regelmatig duurlopen moeten gaan doen. Je lichaam moet eerst de endorfine gaan produceren en vervolgens moeten de speciale receptoren in je lichaam geactiveerd worden. Je lichaam moet dus op een iets andere manier gaan functioneren dan dat het gewent is. Vaak gaan hier een aantal duurlopen overheen voordat het effect kan verwachten. 

Duitse wetenschappers hebben bij hardlopers hersenscans gemaakt van voor en na een twee uur durende training. Uit de hersenscans bleek dat er in de endorfine niveau's was toegenomen. 

Ook tijdens het eten van vet en/of suikerrijk voedsel wordt endorfine aangemaakt. Verder zijn endorfines in verband gebracht met verschillende verslavingen zoals drugs of gokken. 

Looptherapie
Bij stemmingsstoornissen en depressies wordt tegenwoordig steeds vaker looptherapie ingezet. Deze therapie blijkt in veel gevallen succesvol te werken. Ook wordt eraan gedacht om hardlopen als therapie aan te gaan bieden bij mensen met een drugsverslaving.
Als dit blijkt te gaan werken zal de verslaving omgezet worden in een gezondere verslaving. 

2 opmerkingen:

  1. Wauw door die runnershigh wil ik ook wel gaan hardlopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed idee, Vintagirie!
    Wel opletten om het een aantal keren goed vol te houden, omdat je pas na een aantal runs de runnershigh kan ervaren.

    BeantwoordenVerwijderen