woensdag 26 februari 2014

Mijn eerste 30 km run



Afgelopen maandag had ik de hele dag vrij en was ik in Nijmegen. Mijn vriend moest wel werken. De zaterdag ervoor had ik intervaltraining gedaan en de zondag had ik rust gehouden.
Ondanks dat het nog officieel winter is, leek het wel lente buiten. Als deze factoren zijn de ideale combinatie voor een lange run!

Mijn record afstand tot nog toe was 24 km (de run van Sittard naar Maastricht). Graag wilde ik kijken of ik 30 km ook aan zou kunnen.
In de ochtend begon ik mijzelf voor te bereiden op de run. Heel vaak fiets ik in de ochtend met mijn vriend mee naar zijn werk. Heen en terug is dit circa 8 km. Vandaag besloot ik niet mee te fietsen, om mijn benen nog even te sparen. Na een lekkere volle kom havermout met appel en rozijnen gegeten te hebben en genoeg gedronken te hebben, begon ik rustig aan de dag. Om niet met een overvolle maag te rennen, heb ik in de tussentijd afgewassen, mijn haren gevlochten, ben naar het toilet gegaan en heb rustig mijn sportkleding aangedaan. Verder heb ik een goede warmingup gedaan en heb mijn drinkgordel gevuld met een zelfgemaakt mengsel van limonade, water en een klein beetje zout. Toen ik eenmaal mijn muziek aangezet had, mijn sleutels in mijn broek had gedaan en mijn sporthorloge het gps signaal gevonden had, was ik ready to go!

De Zevenheuvelenweg
 Overvliegende ganzen , gegevens van mijn sportwatch




Tijdens mijn run ben ik naar het gebied "De Heilige Landstichting"/ "Berg en Dal" gegaan. Dit is een prachtig bosrijk gebied met veel heuvels. Alle Limburgers die denken dat Nederland alleen heuvels in Limburg heeft, hebben het goed mis: Nijmegen heeft ook bepaalde gebieden met een heuvelig landschap. Zo heb ik delen van de route van de bekende Zevenheuvelenloop gelopen. Mijn gemiddelde snelheid was voor mijn doen vrij laag, maar ik vond het belangrijker om geen last te krijgen van verzuring en om te kunnen genieten van mijn run.
Ik kwam in een prachtige omgeving en genoot van het heerlijke zonnetje die op mijn gezicht straalde. Langs de weg kwam ik een meneer tegen die in een scootmobiel zat en van het uitzicht aan het genieten was. Toen ik naar de lucht keek, zag ik een hele groep ganzen overvliegen, die waarschijnlijk van hun "overwintervakantie" terugkwamen .
Na 20 km deed ik mijn muziek uit om het fluiten van de vogels goed te kunnen horen. Dit is een unicum voor mij, omdat ik normaal gesproken niet geweldig sport zonder muziek. Ik kwam langs weides met grazende paarden, hoorde het geluid van een kabbelend beekje en de fluitende vogels. De geluiden klonken als lente, de temperatuur voelde aan als lente en in de lucht rook het zelfs naar lente. Heerlijk!
Op de terugweg kwam ik dezelfde meneer in de scootmobiel weer tegen en hij zwaaide vriendelijk naar mij. Onderweg kwamen er een paar andere hardlopers en wielrenners langs.

Toen ik bijna thuis was, zag ik dat ik 26 km erop had zitten. Ik kreeg een kriebelend gevoel van binnen: nog 4 km en ik zit op een totaal van 30 km! Na de laatste slok uit mijn drinkgordel gedronken te hebben, besloot ik hiervoor te gaan. Iedere 5 km had ik een slok (of meer) gedronken en nu was deze helemaal leeg. Met name de laatste 2 km werd ik vrij dorstig en kreeg het daarom zwaarder.
Nog 1 km .... nog 900 meter, .... nog 500 meter..... 200.......
30 Zit erop!!!
Op het moment dat ik de 30 km gerend had, passeerde ik net een man die vast verbaast gekeken heeft toen hij mij ineens mijn handen de lucht in zag gooien en een vreugde kreet hoorde maken. Ineens kreeg ik weer een energiestoot: Ik kan 30 km hardlopen! Achter elkaar! Wat een heerlijk, zelfverzekerd gevoel!

Meer dan ooit heb ik er vertrouwen in dat een hele marathon gaat lukken.

De punten waarop ik moet gaan letten is toch nog meer drinken en eventueel iets lichts onderweg te eten. Met name voor het drinken moet ik een oplossing zien te vinden. Er past slechts 600 ml in mijn drankgordel en ik had hem helemaal vol gedaan.
Het voordeel bij een georganiseerde marathon is dat er veel drankposten onderweg zijn. Hiervan ga ik dan ook zeker gebruik maken.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten