dinsdag 4 februari 2014

Mijn 24 km run naar Maastricht

mijn run naar Maastricht



Gisteren scheen de zon, was ik in Sittard en had ik vrij van het werk. Dat was de ideale combinatie van omstandigheden om eens te doen, wat ik al heel lang wilde gaan doen: vanuit Sittard naar Maastricht te rennen. 


Voorbereiding

Een aantal weken geleden had ik op google maps opgezocht dat dit ongeveer 23 km zou zijn. De weg wist ik uit mijn hoofd, omdat ik de route al eens gefietst had. Verder staat de weg ook goed aangegeven met bordjes.
Ik had sportdrank gehaald en dit in de flesjes gedaan van de drinkgordel die ik heb. Wat erg handig is bij de drinkgordel is dat er nog extra zakjes zijn waarin je wat kleingeld en je pinpas kwijt kunt. Dit, tezamen met mijn telefoon, ging dus ook mee, voor het geval van nood onderweg. Een goede voorbereiding is het halve werk!


Uitvoering

Het duurde ongeveer 7 kilometer voordat de runnershigh mij overviel. Voor mijn doen is dit vrij lang, maar ik kan het verklaren doordat ik deze afstand op een weg liep met veel stoplichten en dus vaker moest stilstaan. In de eerste paar kilometer kreeg ik het al warm. Ik begon te twijfelen of ik mijn thermotrui beter niet thuis had kunnen laten. Toen ik eenmaal mijn mouwen opgestroopt had, was het goed te doen en genoot ik lekker van het milde zonnetje op mijn gezicht en armen.
Eenmaal voorbij Airport Beek, genoot ik enorm van de zonschittering over de prachtige velden die daar liggen. Vanaf dat punt was het ook flink heuvelig. Oeps, dat was ik half vergeten toen ik besloot om naar Maastricht te rennen.. Zuid-Limburg= heuvels. Gelukkig was het toch goed te doen en deed ik het lekker op een voor mij aangenaam tempo.
Bij circa 20 km begon het te kriebelen bij mij... "Bijna is Maastricht"... nog eventjes maar. Gelijk erna besefte ik ook dat het nog niet de helft van een echte marathon is en dat die dus echt zwaar moet zijn! 


De laatste loodjes

Maastricht naderde, ik zat toen ongeveer op 22/23 km. Ik wilde echter naar de mooie binnenstad van Maastricht, dus ik liep nog even verder. Omdat ze de snelweg die eerst door Maastricht ging aan het verbouwen zijn, was het niet meer precies zoals ik het herkende. Voor de zekerheid vroeg ik de weg aan een voorbijganger en het bleek dat ik goed zat. Eenmaal richting het station wist ik de weg weer exact.
Een halve km heb ik ook door Maastricht gerend, lekker tussen de mensen door. Op de brug over de Maas, was ik precies op 24 km. Een mooi moment om te stoppen en te genieten van het prachtige uitzicht. Links het provinciehuis en aan de andere kant de oude gebouwen van de stad, die mij een beetje doen denken aan een Frans stadje waar ik eens op vakantie geweest ben.
Na eventjes in de binnenstad gewandeld te hebben besloot ik mezelf te belonen met een grote fles drinken en een portie mini loempia's en garnalen. Wat heerlijk smaakt dat na zo'n afstand!!!
Met de trein ben ik weer terug gekomen. Die beruchte 42,195 km blijven voorlopig nog uit zicht.... 

1 opmerking:

  1. Wij vinden dit een mooie prestatie!!!! Nu je 24 km hebt gelopen wil je zeker meer km gaan lopen. Het is nu een kleine sprong naar de 30, 32 km en dan.......komt de marathon echt wel in zicht!!

    BeantwoordenVerwijderen