zaterdag 7 juni 2014

Testing: de Mc2 Burger van de Vegetarische Slager

Soms zie je een product in de winkel waarna je erg nieuwsgierig wordt. Dit had ik met de mc2 Burger van de "Vegetarische Slager". 

Ik ben een zogenaamde "flexitariër". Een aantal dagen per week eet ik bewust geen vlees of vis.
De hoofdredenen om niet iedere dag vlees te eten is voor mij het milieu en de verdeling van voedsel. In Nederland wordt ongeveer 60% van het graangebruik gebruikt voor veevoeding. Ook in derdewereldlanden wordt op grote schaal graan/soja verbouwd dat bestemd is voor het westen, waar het tot veevoer verwerkt wordt. Als je kijkt naar de wereldvoedselproblematiek is dit een inefficiënte manier om met voeding om te gaan.
Voor 1 kg vlees is tussen de 3 en 8 kg voer nodig (afhankelijk of het kip,varken of rund is).
Ook de uitstoot van broeikasgassen is erg groot door de veehouderij. 
Verder ben ik van mening dat het gezonder is om niet iedere dag vlees te eten. In vet vlees zit veel verzadigd vet (dit is het ongezonde vet).
Natuurlijk zijn er ook redenen voor mij om soms wel vlees te eten, anders was ik wel vegetariër geworden. Smaak en soms ook gemakzucht zijn redenen voor mij om het wel nog af en toe te eten. Verder ben ik van mening dat af en toe een stukje vlees gezond is, omdat er vitamines (B2 en B12) en ijzer inzit. Als je helemaal vegetarisch eet moet je er erg goed op letten dat je deze elementen voldoende binnen krijg via je voeding en eventueel supplementen. De opneembare variant van vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten, als je dus veganistisch eet (helemaal geen dierlijke producten) moet je supplementen slikken om geen tekort te krijgen.
IJzer uit dierlijke producten is voor ons lichaam makkelijker op te nemen dan ijzer uit plantaardige producten. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ijzer ligt voor vegetariërs 1.5 keer hoger dan voor niet-vegetariërs. Gecombineerd met vitamine C, kan je lichaam ijzer weer beter opnemen. 

Dan nu de test: 




De verpakking
Op de verpakking is een overheerlijke hamburger zichtbaar. Je ziet snel dat het om een vegetarisch product gaat en dat er 2 stuks inzitten.
Door de teksten "winnaar van smaak NL" en  "Parijs enthousiast over Nederlandse vegaburger" krijg je hoge verwachtingen van het product. 




De ingrediënten en de voedingswaarde 
In vlees zit veel eiwit. In de Mc2 burger zit 17.9 gram eiwit per 100g. In een vleeshamburger zit circa 18 gram eiwit/100g, dus dit gehalte is (bijna) hetzelfde.
Wanneer je veganist bent, kan je deze Mc2 burger niet eten, aangezien er kippenei inzit. Ook voor mensen met een glutenallergie is deze burger niet geschikt, door het tarwe-eiwit. Mensen die niet tegen pinda's en noten kunnen, slaan deze burger ook beter over doordat in de fabriek waar deze burger gemaakt wordt noten en pinda's verwerkt worden.
Wat ikzelf jammer vind is dat er suiker en dextrose (is ook suiker) inzit. Gelukkig is dit maar 1 gram/100g. 
Qua kcal is deze burger overigens helemaal bikini-figuur-proof. Per burger (80g) zitten er 127 Kcal in. Als je een vleeshamburger van hetzelfde gewicht eet, krijg je 183 Kcal binnen.
Ook is deze burger heel erg laag in het verzadigde vetgehalte. Per 100 g Mc2 zit er 0.9 g verzadigd vet in, tegenover 7 g verzadigd vet die in een vleeshamburger (van 100g) zit.

Ook zit er ijzer en vitamine B12 in. Helaas staat hierbij niet aangegeven hoeveel ervan in zit. 

Als opmerking staat erbij dat de soja genetische gemanipuleerd vrij is. (GMO-vrij).


De smaak 
Een product kan een  fantastische voedingswaarde hebben, maar uiteindelijk wil je toch een lekkere burger. De structuur van de burger is compact en komt erg goed overeen met een platte vleeshamburger. Dit is een pluspunt.
De smaak vind ik lekker en het smaakt door de kruiden niet erg  "soja-achtig". Ik ben erg benieuwd hoe deze Mc2 burger op de barbecue smaakt.
Verder is de smaak toch anders dan die van een vleeshamburger.
Voor een vegetarische burger vind ik hem heel erg goed, maar ik denk dat wanneer je een echte vleesliefhebber bent, je deze burger liever omruilt voor een vleesburger. 


Waar verkrijgbaar en prijs
Deze burger is van het merk "De Vegetarische Slager".  Dit bedrijf heeft een winkel in Den Haag. Verder verkopen Jumbo, Ekoplaza en Coop ook producten van de Vegetarische slager. 
De prijs wat ik voor een verpakking van 2 Mc2 burgers betaald heb is €2.59
Voor een vegetarische burger is dit een redelijke prijs, misschien net ietsjes aan de hoge kant. 

Conclusie
Ik ben tevreden over de Mc2 burger. Over de voedingswaarde ben ik heel erg te spreken. Over de structuur en smaak ben ik ook tevreden. Het zou leuk zijn als de prijs iets lager was, maar het is nog te doen. Deze burger ga ik vaker op mijn menu zetten! 
Mijn menu met de Mc2burger, erwten en een salade van linzen,tomaat,veldsla,courgette en geitenkaas
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten