donderdag 6 maart 2014

WHO adviseert minder suiker en het Voedingscentrum over Superfoods

Vandaag verschenen er 2 voedselgerelateerde artikelen in het nieuws. Beide artikelen vind ik erg interessant en wil ik graag met jullie delen.



De WHO adviseert om veel minder suiker te nuttigen
De WHO staat voor Wereldgezondheidsorganisatie (World Health Organisation). Dit is een organisatie die lid is van de Verenigde Naties. De WHO geeft adviseren op het gebied van gezondheidszaken. 



De WHO adviseert om als volwassen persoon niet meer dan 25 gram suiker per dag te nuttigen. Dit komt neer op 5,5 suikerklontje. Een glas cola van 250 ml bevat al 27 gram suiker. Met dit ene glas cola, zou je dus al over het advies van de Wereldgezondheidsorganisatie heen gaan. 
Suikers die in vers fruit zitten vallen niet in de maximale 25 gram suiker. Vruchtensappen, honing en siroop daarentegen wel. 


De Dagelijkse voedingsrichting van Nederland adviseert om maximaal 90 gram suiker per dag te nuttigen. Dit is een groot verschil met de 25 gram van de Wereldgezondheidsorganisatie. 

Zie de onderstaande link. 

of een uitgebreide Australische versie (in Engels)




Voedingscentrum waarschuwt voor het gebruik van superfoods
Superfoods zijn voedingsmiddelen die rijk zijn aan bepaalde mineralen, vitamines en/of andere voedingsstoffen. Een paar superfoods zijn bijvoorbeeld: "Gojibessen", "Chiazaad", of "Tarwegras".

Volgens het Voedingscentrum is de term "Superfood" niet beschermt en kan iedereen het dus gebruiken. Daarnaast vindt het Voedingscentrum dat er te weinig wetenschappelijk bewijs is voor de geclaimde gezondheidseffecten van de superfoods en krijg je volgens het Voedingscentrum alle voedingsstoffen binnen als je volgens de schijf van 5 eet.

In dit luisterfragment is Giel Beelen in gesprek met  mevrouw Schutte van het Voedingscentrum en Jesse van der Velde, een expert op het gebied van superfoods.

Zie deze link voor het artikel van het Voedingscentrum
En deze link voor het artikel van Jesse van der Velde



Mijn mening over de superfoods: 
Ik denk dat het belangrijk is om gevarieerd te eten met veel groente en fruit. Ik denk niet dat 1 soort vrucht of besje alle voedingsstoffen bevat die je nodig hebt. Deze claim heb ik overigens ook nooit gezien van de mensen die superfoods promoten.
 Echter, waarom zou je niet je normale dieet aanvullen met superfoods? Ikzelf doe vaker gojibessen en lijnzaad in mijn havermout, ook omdat ik het lekker vind.
Verder hoef je niet perse een pak (vaak dure) exotische "superfood" producten te halen. Oerhollandse boerenkool bevat bijvoorbeeld ook heel veel gezonde voedingsstoffen en is een stuk goedkoper. Het enige nadeel is dat je boerenkool misschien minder snel eet, dan wat bessen die je door je havermout of yoghurt kunt roeren.
Variatie, al dan niet met superfoods, lijkt mij het belangrijkste! En natuurlijk genieten van wat je eet!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten