woensdag 12 maart 2014

Orgaandonor Ja of Nee



Jarenlang heb ik de keuze uitgesteld: "De registratie tot orgaandonor of niet".
Het was altijd tegenstrijdig omdat ik het enerzijds heel belangrijk vond/vind dat mensen een orgaan kunnen krijgen van een overleden iemand, (die er zelf dus niets meer aan heeft) en hierdoor nog jaren door kunnen leven. Anderzijds kreeg ik altijd een vreemd gevoel door mij heen als ik het formulier in handen kreeg om de keuze aan te vinken.
Bloeddonor ben ik daarentegen al vanaf mijn 18e.

Het registreren 
Vandaag heb ik de registratie toch (eindelijk) voltooid. Binnen 2 minuten kan je via www.jaofnee.nl met je digi-D code uit de volgende opties kiezen
1) Ja
2) Nee
3) ik laat de keuze over aan mijn nabestaanden
4) ik laat de keuze over aan 1 specifiek persoon

Een gemaakte keuze kan je altijd nog veranderen. Wanneer je ervoor hebt gekozen om wel donor te worden, kun je nog specifieke organen aanstrepen die je eventueel niet wilt doneren.

Sommige mensen zijn bang dat wanneer een registratie tot donor hebben, eerder "opgegeven" worden door artsen dan wanneer ze dit niet hebben. Een arts weet echter niet of een patiënt donorgeregistreerd is, tot op het moment dat de patiënt is overleden. Op dat moment moet een arts dit nakijken in het register.
Verder ken ik zelf een aantal artsen die donor -ja-geregistreerd zijn en tevens werkzaam in het ziekenhuis. Deze mensen zouden dit niet gedaan hebben, als de gang van zaken anders geweest zou zijn.

Als je "ja" geregistreerd bent, is het niet zeker dat je organen ook gebruikt gaan worden. Dit kan alleen onder de "geschikte" omstandigheden, bijvoorbeeld bij het sterven in een ziekenhuis. Slechts 1 op de 10.000 mensen overlijd onder de "geschikte"omstandigheden hiervoor. Juist hierdoor is het extra belangrijk dat er veel donoren geregistreerd staan.

Het voordeel van geregistreerd staan, is dat je de nabestaanden niet met deze keuze opzadelt. Mij lijkt het erg vervelend en moeilijk om deze keuze voor iemand anders te moeten maken. Bovendien kan er op deze manier ook geen onenigheid tussen mensen in je omgeving ontstaan.


Mijn mening en mijn eigen keuze
Ik sta nu als volledig donor geregistreerd. Dat wil zeggen dat ik na mijn dood alle organen ter beschikking stel.
Als ik erover nadenk, zou ik het heel erg vinden als er mensen onnodig overlijden doordat er geen orgaan voor ze beschikbaar is, terwijl ik er na de dood toch niets meer aan heb. Daarbij vind ik het ergens een "prettig" idee om als het ware nog voort te leven op aarde.
Ik hoop natuurlijk dat het voor een heeeeele lange tijd niet nodig is en ik de komende jaren alleen maar als bloeddonor kan functioneren!

Ondanks mijn eigen keuze, heb ik ook respect voor de mensen die ervoor kiezen om geen donor te zijn. Ik vind het belangrijk dat iedereen het zelfbeschikkingsrecht heeft over zijn/haar lichaam, zelfs na de dood. Als jij het omwille van een goede reden het niet wilt doen of je er echt niet prettig bij voelt, moet je jezelf niet verplicht voelen om toch in te vullen dat je wel donor wilt zijn.

Wel vind ik het belangrijk dat je het laat registreren. Zou je zelf deze keuze voor iemand anders willen maken?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten