maandag 17 maart 2014

Mijn 28.2 km run naar Roermond

Li boven naar onder: 1) Stukje Limburgs landschap 2) Roermond!! 3) broodje Bufkes nomnom!
Recht: gegevens op de Nikeapp 


Nadat ik een aantal weken geleden eerst de zuidelijke richting was op gegaan, namelijk naar Maastricht, stond nu de noordelijke richting op mijn "wishlist".
Vandaag was het dus tijd om naar Roermond te gaan!

De afstand van Sittard naar Roermond is nog iets verder dan van Sittard naar Maastricht. Dat had ik van te voren uitgezocht. Ik wist dus de het 28 km zou zijn. Met dit in het achterhoofd kan je een goede voorbereiding treffen.


Mijn voorbereiding begon al een dag van te voren, door op die dag extra te drinken. Ik ben sowieso een grote theeleut maar gisteren heb ik nog meer gedronken dan normaal.
Vanmorgen heb ik een flink ontbijt met havermout, appel, banaan, rozijnen en nootjes gegeten en nog een beetje gedronken. De juiste combinatie tussen: genoeg drinken en niet onder het rennen naar het toilet moeten, vind ik nog erg moeilijk.
Een andere belangrijke actie was google maps in laden op mijn telefoon voor de route. Verder heb ik mijn playlist aangevuld met gezellige zomerhits. Dat nam een paar uurtjes in beslag en dat was voldoende tijd om mijn ontbijt te laten zakken. Na dit heb ik mijn sporthorloge satellietsignalen laten zoeken en ondertussen mijn drinkflessen gevuld en wat gedroogde abrikozen mee genomen.

Vervolgens was ik klaar voor vertrek. De run ging opzich lekker. Bij Susteren was ik een keer verkeerd gelopen en vanaf dat moment heb ik regelmatig op mijn telefoon moeten kijken om te zien of ik nog goed ging.
De route ging veelal langs de autoweg die naar Roermond toe gaat. Het voordeel hiervan is dat de weg geasfalteerd is.  Af en toe zat er een mooi bosrijk stukje tussen. De veelal Spaanstalige zomersongs maakte de rit naar Roermond zonniger dan dat het werkelijk buiten was.

Na circa 20 km begon ik toch wel moe in mijn benen te worden. Op dit punt kwam ik een fietsbordje tegen die aangaf dat Roermond nog 19 km was. Ik schrok en dacht dat dit niet kon kloppen. Achteraf gezien weet ik dat ook zeker dat dit bordje verkeerd geplaatst moet zijn.
Tussendoor dronk ik regelmatig een slokje en at gedroogde abrikozen. Soms hoor je weleens dat hardlopers last van hun maag en darmen krijgen als ze eten tijdens een run. Gelukkig heb ik dit probleem niet gehad met de abrikozen. Ik vind het een goed idee om dit vaker op langere afstanden mee te nemen.

Na circa 23 km zag ik het naambordje Roermond staan. Dit gaf eventjes een energiestoot. Ik wist echter dat ik nog een aantal km te gaan had, voordat ik in het centrum zou zijn.
Bij de laatste paar km, vlak voor het centrum kwam ik een jongen tegen die ook aan het hardlopen was. Toen hij langs mij liep stak hij bemoedigend en vrolijk beide duimen omhoog. Op dat moment voelde dat simpele gebaar als een enorme aanmoediging. Heerlijk dat zoiets zo'n positief gevoel kan geven.
Eenmaal op de markt van Roermond aangekomen heb ik mijn run beëindigd.

Een totaal van 28,24km met een gemiddelde snelheid van 8,67km/h  en het verbranden van 1989kcal. De snelheid viel mij wat tegen, maar ik heb ook veel stil moeten staan om op de kaart op mijn telefoon te kijken. Verder vind ik het belangrijkste om van mijn run te genieten en mijn spieren en pezen voor te bereiden op de marathon.
Linea recht ben ik een colalight gaan halen bij de Mc Donalds en heb ik een heerlijk "broodje Limburger" en een groentensoep gegeten bij de Bufkes. Het broodje smaakte beter dan ooit te voren en de soep was ideaal om mijn zouten weer aan te vullen.
Helemaal weer opgeladen en toch wel trots, ben ik weer met de trein terug naar Sittard gegaan. Het stukje station-ouderlijk huis heb ik nog gerend.
Dit breng mij op een dag totaal van 30.8 km.

1 opmerking:

  1. Was het een mooie route??? Toch maar even dik 28 km!! Goed hoor! De snelheid is niet zo belangrijk bij een voorbereiding, maar het gaat vooral om het uithoudingsvermogen. En dat lukt je al heel goed. Voor een lange loop eet ik 2 uur van te voren niet meer, wel drinken. ik benieuwd welke marathon je gaat kiezen! In mei kan het al flink warm zijn en on september is het iets frisser en dat is lekker lopen. Succes verder... groetjes, Ton

    BeantwoordenVerwijderen