maandag 6 oktober 2014

Recept: Havermout met kokoswater, banaan en rozijnen

Over het algemeen heb ik in de ochtend geen moeite ermee om op te staan. Wanneer het 's morgens nog erg donker is, kan het wel eens wat moeilijker zijn, dan wanneer de zon al hoog aan de hemel staat.
Een lekker ontbijt, werkt voor mij ook heel motiverend om op te staan.
Nu ontbijt ik het liefste met havermout in combinatie met fruit en kaneel. Het volgende recept heb ik afgelopen week ontdekt en het is mij goed in de smaak gevallen. Normaal ben ik niet zo'n grote fan van kokoswater, maar op deze manier vind ik het heerlijk. Op deze manier heb je een heerlijk zoet ontbijt om de dag goed mee te beginnen. 

Havermout met kokoswater, banaan, rozijn en een paar gojibesjes






Ingrediënten: 
30 g havermout (ongekookt)
1 banaan
10 g rozijnen
kokoswater (circa 150ml)
snufje kaneel


Zo maak je het:
Doe de havermout en rozijnen in een pannetje en schenk het kokoswater erbij. Zorg ervoor dat de havermout net onder een laagje water staat. Laat dit allemaal op een laag vuurtje indikken en roer regelmatig. In deze fase kan je al een snufje kaneel erdoor heen vermengen. 
Schil de banaan en snijd deze in kleine stukjes. 
Zodra de havermout goed ingedikt is, zet je het vuur uit en meng je de stukjes banaan door de havermout. Doe er nog een klein snufje kaneel overheen en voila: je hebt een heerlijk, gezond ontbijt! 


Voedingswaarde ontbijt 
Kcal 302
Eiwit 6 gram
Koolhydraten; 61.4 gram
waarvan suiker: 40.2 gram
Vet: 2.5 gram
waarvan verzadigd vet: 0.4 gram
Vezels: 6.4 gram
Natrium <0.1

Dit ontbijt is verder verantwoordelijk voor een aantal belangrijke mineralen en vitamines zoals o.a.: magnesium, kalium, vitamine B6 en vitamine B9
Een banaan bevat van nature redelijk wat suiker (circa 27 gram voor een middelgrote banaan). Dit zijn echter natuurlijke suiker en geen geraffineerde (zoals de witte kristalsuiker). Omdat de suikers rechtstreeks uit de vrucht komen en de vrucht vitamines, mineralen en vezels levert, is het niet erg om ze op deze manier binnen te krijgen.
Mocht je liever toch wat meer op de lijn willen letten, dan kan je de banaan vervangen door een peer (160gram peer levert 86 kcal en 16 gram suiker) of een appel (150gram levert 81 kcal en 17 gram suiker). 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten